وفاة ابنة الإعلامية رضوى العوضي بعد معاناة مع سرطان الدم

وفاة ابنة الإعلامية رضوى العوضي بعد معاناة مع سرطان الدم

أعلنت الإعلامية رضوى العوضي، اليوم الجمعة، وفاة ابنتها مريم، وذلك بعد معاناة استمرت لفترة طويلة مع مرض سرطان الدم (اللوكيميا)، حيث كانت تتلقى العلاج منذ ما يقرب من عام وشهرين.

ونشرت رضوى العوضي خبر الوفاة عبر حسابها الشخصي على «فيسبوك»، وكتبت: «مريم في ذمة الله»، موضحة أن صلاة الجنازة ستُقام غدًا السبت الموافق 27 يونيو 2026، بمسجد حسن الشربتلي بمدينة نصر عقب صلاة الظهر».


وكانت الإعلامية قد شاركت قبل أيام رسالة مؤثرة عبر حسابها، طالبت فيها جمهورها بالدعاء لابنتها، بعد دخولها في غيبوبة كاملة، حيث كتبت: «فاكرة يا مريم لما قولتيلي أنا هعيش علشانك يا ماما... فاكرة لما قولتي إنك مش خايفة وواثقة في ربنا إنه هيقف معاكي... ارجعيلي يا مريم، والنبي قاومي المرض ومتستسلميش، ربنا جواكي يا حبيبتي، ارجعيلي علشان نخرج ونقضي وقت سوا، أنا لسه مشبعتش منكم يا ولادي».

وأضافت: «بقالي سبع أيام مستنياكي في أوضة المستشفى، وانتي مش معانا وبتحاربي لآخر نفس، عارفة إنك تعبتي كتير، بس ارجعيلي تاني، اطلعي من الرعاية وفكي جهاز الأكسجين وارجعي لحضن ماما، يا أجمل بنت في الدنيا، بحبك ووحشتيني جدًا»، واختتمت رسالتها بمناشدة متابعيها الدعاء قائلة: «اللي بيحبني يدعي لبنتي تقوم بالسلامة وترجعلي، أنا محتاجة كل دعوة، الدعاء بيغير القدر، ويمكن فيكم حد أقرب لربنا يُستجاب له، وترجعلي بنتي بالشفاء والعافية».